HARDENBERG - Uitgescholden worden voor kutchinees door onbekenden op straat. Het is een opvallend harde tekst op meerdere posters langs de openbare weg in Hardenberg. Discriminatie van Chinezen in Hardenberg? Het lijkt in het mandje te vallen van een landelijk onderzoek naar discriminatie in opdracht van het ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid. Uit de publicatie daarvan bleek vorige week dat liefst 1 op de 3 Nederlanders met Aziatische wortels zich in Nederland gediscrimineerd voelt vanwege hun uiterlijk.

Maar de overeenkomst met de campagne in Hardenberg berust op louter toeval. Uit navraag blijkt dat de gemeente Hardenberg zich niet alleen richt op de discriminatie van plaatsgenoten met een Chinees, dan wel Aziatisch uiterlijk. "De campagne tegen discriminatie op straat is breder van opzet. We nemen stelling tegen elke vorm van discriminatie die mensen uitsluit. Of dat nu vanwege hun opvallende voorkomen is, hun afkomst, handicap of geaardheid", reageert Esther Goffin. Goffin maak deel uit van de werkgroep Inclusief, die zich op initiatief van wethouder Mussche richt op het belang van inclusie in Hardenberg. "De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen in onze samenleving erbij hoort, zich veilig voelt en niet buitengesloten wordt. Als je dat als gemeente uitdraagt, moet je daar ook naar handelen. Discriminatie is iets wat daar haaks op staat en wat je niet wilt als inclusieve gemeente. Anders ben je niet geloofwaardig."

p1070854 dis1

Bewust maken

De werkgroep is samen met bureau Comcept een campagne begonnen waarmee het inwoners in eerste instantie bewust wil maken dat discriminatie ook in Hardenberg volop voorkomt. "Het gebeurt op straat, op school, op het werk. In vrijwel elke situatie kan discriminerend gedrag in woord en gebaar zich voordoen. Vaak zonder dat de diegene die het doet zich daarvan bewust is", aldus Goffin. Een medescholier uitschelden voor homo kan gevoel van veiligheid bij de ander wegnemen.

 De werkgroep koos ervoor om de discriminatieposters, die de Hardenberger overal op straat tegenkomt, te voorzien van harde teksten. "Bewust is voor een scheldwoord als kutchinees gekozen en niet voor bijvoorbeeld stomme chinees. Mensen die harde taal gebruiken, moet je in harde taal aanspreken. Anders komt de boodschap niet over", legt Goffin de strategie van de campagne uit.

p1070857

Podcasts

De borden blijven niet maandenlang het straatbeeld van Hardenberg beheersen, belooft ze. Voor het bewustwordingsproces is een aantal weken uitgetrokken. Daarna worden de borden weggehaald. Onderdeel van de bewustwording zijn ook vier podcasts met Hardenbergers die zich vanwege hun afkomst, migratie-achtergrond, handicap of seksuele geaardheid al jaren gediscrimineerd en buitengesloten voelen. Deze podcasts, te zien en te horen op de website van de gemeente Hardenberg, kunnen een eye-opener zijn voor mensen die denken dat het in Hardenberg wel meevalt met de discriminatie van de medemens." De vervolgstap is dan ook de groep mensen, die misschien onbedoeld discriminerend gedrag vertonen of foute taal gebruiken, daarop aan te spreken. Eerst bewust maken en daarna veranderen, dat is het idee van deze Hardenbergse campagne die er één zal zijn van een lange adem", zegt Goffin. Onbedoelde discriminatie kan ook mensen buitensluiten. Bron; RTV Oost Foto's: Vechtdal/Media

p1070859